a) Encik Razi adalah seorang
Penolong Pegawai Tadbir yang dipertanggjawabkan mengawal keselamatan
kunci-kunci keselamatan di jabatannya. Apakah tugas dan tanggungjawab serta
peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh Encik Razi dalam menguruskan kunci-kunci
tersebut.
Pengenalan
Sistem
pengurusan dalam sesebuah jabatan sangat penting untuk menjamin kelancaran
sesebuah organisasi. Ketua Jabatan memainkan peranan penting dan
bertanggungjawab sepenuhnya mengenai keselamatan di dalam jabatannya. Setiap
pegawai yang telah dilantik mempunyai bidang tugas yang tersendiri mengikut
prospek tugas masing-masing. Pegawai yang telah dilantik mesti memastikan
setiap tugas yang perlu dilakukannya berjalan dengan lancar tidak kira mengikut
hari, minggu mahupun bulan. Salah satu bidang tugas yang wajib ada dalam
sesebuah organisasi ialah bidang tugas sebagai seorang Penolong Pegawai Tadbir.
Encik
Razi merupakan seorang Penolong Pegawai Tadbir di jabatannya. Sebagai seorang
Penolong Pegawai Tadbir yang telah dilantik, beliau mempunyai tugas-tugas yang
tersendiri bagi melancarkan sesuatu urusan. Sebagai seorang penolong pegawai
tadbir di sesebuah organisasi atau jabatan seseorang itu perlulah memiliki
sikap integriti yang tinggi dalam melaksanakan sebarang tugas dan tanggungjawab
agar dihormati oleh semua pihak yang terlibat samada secara langsung mahupun
tidak langsung. Integriti sebenarnya merangkumi sifat-sifat amanah, bersih dan
cekap dalam melakukan dan melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan baik.
Seorang Penolong Pegawai Tadbir juga perlu bijak dalam menghadapi sebarang
masalah dengan penuh berhemah dan teliti agar tidak berlaku dan menjejaskan
aktiviti atau perancangan di sesebuah jabatan.
Terdapat pelbagai tugas Penolong Pegawai Tadbir, antaranya ialah seperti
menjaga kunci-kunci keselamatan di jabatannya serta mengawal mesin-mesin
penyalin di bahagian yang menguruskan dokumen terperingkat supaya sentiasa
berada dalam keadaan baik dan selamat. Oleh hal yang demikian, seorang Penolong
Pegawai Tadbir yang telah dilantik hendaklah bertanggungjawab atas tugas yang
telah diamanahkan kepadanya.
Tugas Seorang Penolong Pegawai Tadbir
Secara
umumnya, terdapat banyak bidang tugas bagi seorang yang bergelar Penolong
Pegawai Tadbir. Antaranya ialah seperti berikut ;
1) Menjalankan
tugas-tugas berhubung dengan urusan perkhidmatan , Pengurusan Pentadbiran
Pejabat, Pengurusetiaan, Pengurusan Rekod, Pengurusan kewangan, Pengurusan Fail
dan Penyediaan surat atau dokumen yang diperlukan.
2) Namun
skop dan bidang tugas yang dipertanggungjawabkan kepada Penolong Pegawai Tadbir
yang berkhidmat di sekolah adalah pelbagai. Seorang pegawai bukan sahaja
menjalankan tugasan seharian tetapi juga dikehendaki mewakili pihak pengurusan
untuk memberi latihan dan menyampaikan taklimat dalam hal Perkhidmatan,
Pentadbiran dan Pengurusan Kewangan kepada Penjawat-Penjawat Awam yang baru
dilantik tanpa mengira gred dan jawatan.
3) Selain
itu, Penolong Pegawai Tadbir juga bertanggungjawab dalam menguruskan
kunci-kunci keselamatan di sesebuah jabatannya.
Contoh
carta organisasi untuk jabatan (sekolah) ada ditunjukkan di Lampiran A.
Penolong Pegawai Tadbir adalah merupakan
aset terpenting untuk memastikan fungsi dan bidang tugas dapat dilaksanakan
mengikut piawaian yang telah ditetapkan dengan sempurna. Mereka ini sebenarnya
perlu sentiasa berada dalam keadaan peka dan responsif dalam konteks
perlaksanaan tugas bagi menggerakkan dan memajukan sesebuah organisasi supaya
lebih maju dan berdaya saing.
Peraturan
Kunci Keselamatan
Garis Panduan dan Peraturan Kunci
Keselamatan dikeluarkan adalah sebagai panduan bagi meningkatkan lagi kualiti
keselamatan di sesebuah organisasi atau jabatan. Ketua Jabatan bertanggungjawab
terhadap melaksanakan sistem pegawai keselamatan yang bertugas bagi menjamin
tahap keselamatan termasuklah dalam menguruskan kunci-kunci keselamatan yang
ada. Seperti yang sedia maklum, seorang Penolong Pegawai Tadbir telah diberi
tanggungjawab dalam menguruskan kunci-kunci keselamatan. Pegawai berkenaan
perlulah peka atas bidang tugas yang telah di amanahkannya.
Antara tugas dan tanggungjawab seorang
Penolong Pegawai Tadbir yang dipertanggungjawab mengawal keselamatan
kunci-kunci keselamatan di jabatannya adalah seperti berikut :
1) Bertanggungjawab
ke atas semua perkara berkaitan dengan kunci dan anak kunci termasuk
kunci-kunci keselamatan iaitu kunci bilik fail, kunci kabinet, kunci peti besi
dan sebagainya yang ada dalam simpanannya.
2) Menyelenggarakan
sebuah Buku Data kunci yang mengandungi senarai lengkap ke semua anak kunci
yang digunakan serta mengemaskinikannya dan membuat audit ke atas kunci-kunci
tersebut.
3) Memastikan
supaya anggota yang diamanahkan dengan kunci-kunci keselamatan bertanggungjawab
sepenuhnya terhadap keselamatan kunci-kunci tersebut.
4) Memastikan
supaya anak kunci termasuk kunci-kunci pendua dilabel dan ditandakan dengan
nama dan tempat di mana anak kunci itu akan digunakan. Hanya kod sahaja yang
boleh digunakan untuk melabel anak kunci jika perlu.
5) Memastikan
supaya anak kunci termasuk kunci pendua di simpan di dalam peti keselamatan
yang berkunci dan peti keselamatana tersebut hendaklah disimpan di dalam bilik
anggota yang bertanggungjawab terhadap kunci-kunci tersebut.
6) Buku
pergerakan anak kunci hendaklah diwujudkan bagi merekodkan pergerakan anak
kunci tersebut. Pergerakan kunci perlu di rekod dengan butiran seperti nama,
waktu dan tandatangan anggota yang mengambil kunci tersebut.
7) Memastikan
supaya anak kunci pendua tambahan tidak sekali-kali boleh dibuat tanpa
kebenaran.
8) Memastikan
supaya peti besi diselenggara dengan betul. Nombor kombinasi peti besi
hendaklah ditukar setahun sekali atau apabila anggota yang mengetahui nombor
kombinasi tersebut telah bertukar atau berhenti.
9) Memastikan
supaya setiap anggota yang bertukar atau berhenti menyerahkan balik kesemua
anak kunci yang ada di dalam simpanannya.
10) Nombor
tatakira hendaklah ditulis pada sekeping kertas dan dimasukkan ke dalam sampul
surat yang dimeteri dan ditanda Rahsia Besar. Nama dan Jabatan pengguna serta
tarikh kertas itu dimasukkan ke dalam sampul surat hendaklah ditulis di luar
sampul surat tersebut dan dimasukkan ke dalam salinan sampul surat lagi. Nombor
tatakira itu hendaklah dihantar kepada Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan untuk
disimpan kecuali jika peraturan lain telah dibuat dengannya.
11) Setiap kakitangan yang
bertanggungjawab memegang kunci-kunci bilik khas perlu mengetahui jenis-jenis
peti keselamatan yang digunakan bagi penyimpanan barangan atau alatan dan
suratan yang SULIT.
12) Kehilangan
anak kunci keselamatan hendaklah dilaporkan segera kepada Pegawai Ketua
Jabatan. Ketua Jabatan akan menyiasat kehilangan tersebut dan mengemukakan
laporan kepada Pegawai dalam masa 24 jam.
13) Sistem kunci induk atau kunci induk kecil
boleh juga diwujudkan di Jabatan-jabatan yang tertentu.
Berikut
merupakan beberapa jenis peti keselamatan yang kebiasaanya terdapat di mana-mana
bahagian pengurusan di sesebuah jabatan. Antaranya ialah :
1)
Bilik
kebal atau bilik kebal yang diubah suai
2)
Peti
besi
3)
Kabinet
keluli
4)
Almari
keluli
5)
Peti
yang dibuat bagi tujuan khas
6)
Peti
atau beg berkunci
Terdapat beberapa kunci yang
dipasang dengan nombor siri untuk tujuan keselamatan. Pegawai berkenaan
yang telah diberi amanah hendaklah memastikan beberapa peraturan perlu di
patuhi dalam menguruskan kunci-kunci yang mempunyai nombor keselamatan.
Antaranya;
1) Menukar nombor tiap-tiap setahun
sekali atau orang mengetahui bertukar atau meninggalkan perkhidmatan atau
disyaki nombornya telah dikompromi.
2) Menulis nombor dalam sekeping kertas
dan dimasukkan dalam sampul surat yang dimeteri dan ditandakan Rahsia
Besar, nama dan jabatan pengguna serta tarikh kertas itu dimasukkan ke dalam
sampul surat hendaklah ditulis diluar sampul surat tersebut dan dimasukkan ke
dalam satu sampul surat lagi. Nombor tatakira itu hendaklah dihantar
kepada KPKK untuk di simpan kecuali jika peraturan lain telah di buat.lain-lain
rekod berkenaan nombor tatakira ini tidak sekali-kali boleh dibuat.
Penyimpanan Anak Kunci
a) Pemegang anak kunci adalah sentiasa
bertanggungjawab menyimpan anak kunci dengan selamat dan mengguna anak kunci
tersebut dengan sepatutnya
b) Pengawai yang didapati bersalah
kerana cuai mengenai penyimpanan anak kunci boleh dikenakan tindakan
tatatertib.
c) Jika pemegang kunci tidak dapat
menjalankan tugasnya, anak kunci hendaklah diambil alih oleh ketua jabatan
semula.
Kehilangan Anak Kunci
Kehilangan
anak kunci keselamatan hendaklah dilaporkan segera kepada Pegawai Keselamatan
Jabatan atau Ketua Jabatan yang akan menyiasat dan mengemukakan laporannya
kepada Pegawai Keselamatan Kerajaan dalam masa 24 jam. Pejabat atau peti
keselamatan itu hendaklah dianggap sebagai tidak selamat selagi kuncinya tidak
digantikan kecuali dalam keadaan yang tertentu sahaja apabila dibuktikan bahawa
anak kunci yang hilang itu tidak mungkin jatuh ke tangan orang yang tidak
dibenarkan. Jika anak kunci keselamatan terbukti hilang, Ketua Jabatan
hendaklah menimbang sara atau tindakan tatatertib diambil atau penyiasatan di
bawah Akta RahsiaRasmi 1972 patut dijalankan. Laporan kepada Balai Polis yang
terdekat hendaklah dibuat sekiranya difikirkan sesuatu kesalahan jenayah telah
berIaku.
Kesimpulannya,
jika berlaku sebarang kehilangan anak kunci, pengawai berkenaan perlu mengambil
langkah tersebut:-
1) Perlu melapor segera kepada ketua
Pengawai Jabatan (KPJ) atau ketua jabatan.
2) Lapor kepada pegawai keselamatan
kerajaan dalam tempoh 24 jam
3) Laporan mengandungi pandangan atau
tafsiran bahaya.
4) Pejabat atau peti keselamatan itu
hendaklah dianggap tidak selamat selagi kuncinya tidak digantikan kecuali
dibuktikan anak yang kunci yang hilang itu tidak mungkin jatuh ketangan orang
yang tidak dibenarkan.
5) Jika anak kunci keselamatan terbukti
hilang,ketua jabatan hendaklah menimbang sama ada atau tidak tindakan
tatatertib diambil atau penyesiatan dibawah Akta Rahsia Rasmi 1972 patut
dijalankan. Laporan kepada balai polis yang terdekat hendaklah dibuat sekiranya
difikirkan sesuatu kesalahan jenayah telah berlaku.
Tannggungjawab Mengendali Kunci Keselamatan Peti Besi
1)
Setiap
jabatan bertanggungjawab mempunyai peti besi yang boleh digunakan
untuk menyimpan barangan berharga atau sulit.
2)
Peti
besi perlu mempunyai dua kunci berasingan atau menggunakan satu kunci dan
kunci berkombinasi.
3)
Setiap
kunci dipegang oleh pegawai yang ditugaskan bertanggungjawab diberi kuasa cara
bertulis oleh Ketua Jabatan. Pegawai-pegawai itu hendaklah dari masa
ke semasa mengesahkan dan memperakui akan kunci yang dipegang dan
kandungan peti besi itu.
Semakan Kandungan Peti Besi
Tugas
lain yang perlu bagi pegawai-pegawai yang diamanahkan memegang kunci
keselamatan ialah mesti membuat semakan secara berkala. Satu buku Daftar
Kandungan dan Semakan Peti Besi perlu diwujudkan oleh ketua jabatan supaya
dapat dikemaskinikan dari semasa ke semasa oleh pemegang anak kunci untuk
tujuan semakan. Selain Buku Daftar dan Semakan Peti Besi itu diwujudkan, perlu
juga disedikaan Buku Tunai dan Rekod,Cek-cek Kosong. Apabila semakan terhadap
peti besi dilakukan, pegawai yang menyemak pula hendaklah merujuk kepada Buku
Daftar itu. Setiap kali selepas semakan dilakukan oleh pegawai di jabatan,
pemegang kunci bertanggungjwab untuk menyediakan senarai baru di helaian
lain dalam Buku Daftar dan Semakan Peti Besi untuk tujuan kemaskini dan sebagai
persediaan semakan akan datang.
Kunci Dan Peti Keselamatan Kunci
Pemilihan
kunci dan kunci mangga termasuk kunci keselamatan yang bermutu terutamanya
untuk pintu-pintu pejabat dalam kawasan terperingkat dan peti-peti keselamatan
adalah amat mustahak. Tidak ada kunci yang tidak dapat dibuka jika masa dan
keadaan mengizinkan tetapi kunci yang bermutu dapat menghalang akan melambatkan
sebarang percubaan untuk membukanya. Kunci dan kunci mangga
sekurang-kurangnya hendaklah daripada jenis 5 tuil yang diperbuat daripada keluli
yang kuat dan tidak mudah dibuka dengan kekerasan dan dibakar. Rangka-rangka
kunci juga hendaklah daripada buatan yang teguh. Rujukan kepada Pegawai
Keselamatan Kerajaan hendaklah dibuat untuk pemilihan kunci.
Peti Keselamatan
Peti
keselamatan yang digunakan untuk menyimpan dokumen-dokumen dan
bahan- bahan terperingkat sarna ada secara tetap dan sementara adalah
terbahagi kepada enam jenis seperti berikut:
a) bilik kebal alan bilik kebal yang
diubahsuaikan.
b) peti besi.
c) kabinet keluli.
d) almari keluli.
e) peti yang dibuat bagi tujuan khas.
f) peti dan beg berkunci.
sy nk tnya ap contoh soalan temuduga berkaitan jwatan pnolong pgawai tadbir ni..
BalasPadamcerita pasal jaga kunci je ker..
BalasPadammaybe pasal tugas2 dialah..kan banyak lagi tugas dia selain jaga kunci...tapi banyak citer kat atas ni pasal kunci je lak pulak....
BalasPadamtu contoh saja.....
PadamKah kah kah jaga kunci pon gaji dekat 2k tau!
BalasPadammemang lah dah tanggungjawab berat tu bro...pk apa jaga kunci ni leh suka2 je ke...
Padambiasa utk temuduga pen.pegawai tadbir, soalan yg diajukan berdasarkan apa ya?
BalasPadamsaya ingin tahu bahawa adakah tanggungjawab and skop untuk penolong peribadi?
BalasPadamdekat sekolah ada penolong pegawai tadbir kah?
BalasPadamPenolong Pegawai Tadbir semua benda buat ... kucing nak beranak pun PPT. Pegawai Paling Terer ...
BalasPadamnak tanya....taklimat pasal kunci ni siapa sepatutnya buat
BalasPadam