2018/01/28

PELAN STRATEGIK KECERIAAN KEBERSIHAN (3K)

UNIT KEBERSIHAN DAN KECERIAAN

1.0 PENDAHULUAN

Persekitaran sekolah yang ceria dan bersih memberi keselesaan dan mengambarkan kecintaan serta kerjasama yang tinggi dalam kalangan warga sekolah. Keceriaan dan kebersihan kawasan sekolah adalah penting bagi meningkatkan mutu pendidikan. Mempunyai iklim sekolah yang ceria, tenang dan selesa penting ke arah tercapainya visi dan misi sekolah serta Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Suasana dan persekitaran sekolah yang bersih,ceria,tenteram amat perlu bagi meningkatkan keselesaan pelajar bagi melahirkan insan yang seimbang dari segi emosi, rohani ,jasmani dan intelek.
2.0 OBJEKTIF
2.1 Mewujudkan kawasan sekolah yang lebih ceria dan harmonis.
2.2 Meningkatkan kesedaran tentang kepentingan pelbagai kemudahan dan prasarana    
     di kawasan sekolah.
2.3 Memupuk sikap bertanggungjawab pelajar dan seluruh warga sekolah terhadap
      kewujudan institusi pendidikan mereka.
2.4 Mewujudkan kerjasama antara warga sekolah.
2.5 Menjadikan kawasan sekolah selesa dan kondusif untuk pembelajaran dalam
      kalangan pelajar.





3.0 SENARAI AHLI JAWATANKUASA / CARTA ORGANISASI


 4.0 ANALISIS SWOT

4.1 KEKUATAN [ S ]
4.1.1 Sekolah sudah sedia mempunyai lanskap taman yang cantik dan ceria di seluruh  
        kawasan sekolah.
4.1.2 Komitmen yang tinggi daripada pihak pengurusan terhadap kebersihan dan   
         keceriaan sekolah
4.1.3 Mempunyai pekerja pembersihan yang mahir dan rajin dalam melaksanakan
         tugas.
4.1.4 Sekolah memang terkenal sebagai sekolah terceria melalui menjadi juara dalam
         kategori alam sekitar.
4.1.5 Mempunyai prasarana dan kemudahan peralatan yang mencukupi untuk aktiviti
         keceriaan.
4.1.6 Warga sekolah termasuk guru, pelajar dan kakitangan sangat menghargai
         kebersihan dan keceriaan yanga ada di kawasan sekolah.

4.2 KELEMAHAN [ W ]
4.2.1 Masih terdapat pelajar yang melakukan vandalisma terhadap kemudahan yang     
         ada di sekolah
4.2.2 Penguatkuasaan terhadap pelajar yang membuang sampah dan merosakkan
         kemudahan sekolah masih rendah
4.2.3 Sikap sesetengah pelajar yang tidak mengambil berat tentang kebersihan dan
         keceriaan kawasan sekolah.
4.2.4 Kekurangan peruntukan kewangan untuk kebersihan dan keceriaan sekolah.


4.3 PELUANG[ O ]
4.3.1 Sekolah sudah terkenal dengan kategori sebagai sekolah rakan alam sekitar.
4.3.2 Kerjasama komuniti setempat dimana sokongan yang kuat daripada PIBG dan
         pemimpin setempat dalam aktiviti kebersihan dan keceriaan sekolah.
4.3.3 Hubungan baik pihak sekolan dengan agensi kerajaan dalam melaksanakan
        aktiviti kebersihan dan keceriaan.
4.3.4 Hubungan baik dengan PPD dan JPN.
4.3.5 Prasarana dan persekitaran sekolah yang ceria dapat meningkatkan semangat
         dan minat pelajar untuk belajar.
4.3.6 Pelajar sentiasa terbuka menerima pelbagai aktiviti yang dirancang


4.4 CABARAN [ T ]
4.4.1 Terdapat ibubapa yang kurang memberi kerjasama apabila aktiviti kebersihan         
         dijalankan oleh pihak sekolah.
4.4.2 Kurang mendapat sokongan dari pihak swasta di daerah Kuantan untuk
         sumbangan ke arah kebersihan dan keceriaan sekolah.
4.4.3 Pengaruh persekitaran daripada golongan remaja yang tidak bersekolah menjadi
         ikutan pelajar dalam melakukan vandalisma.
4.4.4 Guru kekurangan masa memantau kebersihan dan keceriaan keseluruhan
          sekolah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan