2011/01/24

DERMA DARAH

Tiba tiba hari ni teringat satu HOBI aku yang x berkesempatan nak di jadikan hobi lagi....
setelah umor baru NAK mencecah 24 ni, aku rsa sudah tiba masanya aku melaksanakan hobi sentimentel dan pelik bagi sesetengah orng ni..

ermm.. iaitu hobi menderma darah..
bila nak diingat kan balik, aku baru je derma darah sebanyak 2X.. sikit sangat tu, bagi sepanjang hidup ni..
Tapi bila di fikirakan balik, tahun ni dah tiba masanya aku laksanankan hobi pelik ni..



Teringat kisah aku masa aku mula mendaftarkan diri di MPSAH (IPSAH).
Biasalah, student baru ada minggu orentasi..
di dalam buku program itu ada dinyatakan hari last maktab ada menganjurkan program menderma darah..
cepat2 je mak aku yang terchinta tu pesan ..

MAK :: kalu x wajib derma darah, lec kata x wajib, x pyah derma..
AKU :: ermm.. baik lah..

tapi dalam hati mula lah pikir lain, apsal mak x bagi..
aku x sihat ke?
darah aku x elok ke... macam2 aku pikir..
rupanya, mak x bagi sebab mak takut aku pengsan jer.. hahhaa..

So lepas tu xdek lah keinginan nak menderma, kat maktab, setiap tahun ada buat 2 kali program menderma, iaitu, awal n akhir tahun.. waktu tu aku x ambik port pun bila dtang doktor2 ni...
tp bila awal thun 2008, aku try lah menderma.. beratur bukan main panjang.. tp last2 bila time aku, beg plastik nak isi darah yg 300 dah hbis.. yg tinggal 450 je.. aku hanya boleh menderma setakat 300 sahaja.. so, sangat menghampakan..

Akhir tahun 2008, aku tru beratur lagi, alhamdullilah, semuanya berjalan lancar.. xdek lah pulak pengsan.. heee..
yg peliknya, seingat aku, aku ni darah jenis O, maklumlah, masa sek men, kan ada buat eksperimen, so aku cek sendiri n pada waktu tu, mati2 ingat darah jenis O. Tp bukan , rupanya, aku darah jenis B+.Pelik jugak, sampai aku suruh Dokter tu cek 2X..
Memang B+.. heeehe..

Tahun2 berikutnya banyak pulak halangan, ada BIG, ada program luar, ada program anak angkat, ada praktikum, so x kesempatan nak derma lagi..
nak pg hospital derma boleh, tp leceh lah pulak.. sebb tu tunggu orang datang maktab je..

Akhir tahun 2010 aku menderma lagi buat kali ke2..




So, tahun ni, aku nekad nak menderma sekurang2 nya, 1 tahun 3 X.. eermmm.. insyaAllah.. bukan apa, hari ini kita tolong orang, satu hari nanti kalu kita di timpa apa2, harap ada yang sudi membantu juga..
lagi pun, jika kita menderma kita akan mendapat keistimewaan rawatan di hospital kerajaan..
So, xdek masalah lah, kalu nak pg hospital atau mana2 kawasan yang mengadakan kempen derma darah ini..

** mak x tau lagi , aku ada hobi ni.. dia x marah kot.. hehehhe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan